Familijne Recenzje Zręcznościowe

Koniec (Pępka) Świata

Recenzja gry planszowej: “Palec Boży: Kataklizm”

Dodatek do gry “Palec Boży”

Data wydania: 2021
Liczba graczy: 2-5
Czas gry: 15-40 min
Sugerowany wiek: 8+
Wydawca: Fox Games
Główne mechaniki: głosowanie, pstrykanie żetonów, zróżnicowane moce graczy

“Palec Boży” to dynamiczna gra, w której położenie naszych dysków i zasady ulegają ciągłej zmianie. Można by powiedzieć, że w tym tytule poziom nieprzewidywalności i chaosu osiągnął apogeum, jednak nadejście kataklizmów jeszcze bardziej podnosi poprzeczkę. Czy nowe moduły w postaci piątego gracza, mistyków, czy tytułowych kataklizmów znacząco zmieniają rozgrywkę w “Palec Boży”? Zapraszam do krótkiej recenzji najnowszego dodatku do tej gry od Fox Games.


Ogólny zarys


Walka o dominację w Archipelagu Pępka Świata nabiera na sile. Bogowie mają już dość prostych przepychanek i sięgają po narzędzia rodem z filmów katastroficznych. Erupcje wulkanów, spadające meteoryty, plagi i inne kataklizmy namieszają w rozgrywce, przenosząc ją na zupełnie nowy poziom. Do walki o Archipelag ruszą także bóstwa Majów, a każda frakcja otrzyma tajemniczych mistyków z unikalnymi mocami.


Opis modułów i zasad


“Kataklizm” to dodatek opierający się na 4 prostych modułach, które możemy włączać do rozgrywki wedle uznania. Tytułowe kataklizmy to wszelkiego rodzaju klęski żywiołowe, zarazy, czy kosmiczne nieszczęścia, które namieszają zdrowo w rozgrywce i mogą skutecznie pozbawić nas punktów za daną rundę. Po fazie misji następuje faza kataklizmów, w której to gracz, którego prorok znajduje się najbliżej Pępka Świata, może wybrać i odpalić 1 z 3 kart kataklizmów wylosowanych na początku rundy. Większość z nich może zaszkodzić także naszym dyskom, dlatego należy ostrożnie wybierać spośród dostępnych klęsk. 

Kolejnym modułem jest możliwość wprowadzenia do rozgrywki 5-tego gracza. Otrzymuje on do wyboru 1 z 2 bóstw Majów. Itzamna pozwala nam skorzystać ze specjalnego znacznika Bramy Boga Słońca, która ułatwia graczowi celowanie; Ixchel z kolei punktuje dodatkowo kiedy mamy najwięcej proroków na płytce rezerwowej. 5-ty gracz zwany jest wędrującym bóstwem i co rundę wybiera narożnik, z którego będzie pstrykał swoje dyski.

Mistycy to zupełnie nowy rodzaj dysków. Na początku rozgrywki gracze włączają ich do swojej puli razem z prorokami oraz losują po jednej karcie mistyka. Na potrzeby obecności i dominacji mistycy liczą się tak samo, jak prorocy, posiadają jednak specjalną zdolność, która opisana jest na wylosowanej karcie.

Ostatnim modułem zwiększającym regrywalność są nowe karty praw, które wtasowujemy do głównej talii i losujemy 2 na początku każdej rundy. Część z nich odnosi się wprost do kataklizmów, wobec czego nie mogą być używane osobno. 


Recenzja i podsumowanie


Nowy dodatek bardzo ciekawie urozmaica dotychczasową rozgrywkę w “Palec Boży”, a  dzięki opcjonalnym modułom możemy rozwijać zabawę wedle naszego uznania. Największym plusem jest tu chyba możliwość włączenia 5-gracza, co przy tym tytule wydaje się niemal pozycją obowiązkową. Na macie robi się dość spore zamieszanie i wielu proroków wylatuje na płytkę rezerwy, jednak tylko podnosi to poziom emocji i dobrej zabawy. Mistycy wprowadzają element strategii zmuszając nas do użycia ich w momencie, kiedy będą mogli zapewnić nam jak największą korzyść. Na plus także nowi bogowie wraz z kartami praw, które to podnoszą regrywalność i pozwalają na nowo odkrywać nam ten tytuł. Kataklizmy wprowadzają spore zamieszanie i często mogą mocno pomieszać szyki i zepsuć punktację. Części może nie spodobać się to rozwinięcie, gdyż karty kataklizmów mogą mocno zmienić sytuacje na stole, co bardzo utrudnia jakiekolwiek planowanie.

Jeśli zaopatrzyliście się już w “Palec Boży”, to chyba nie muszę Was namawiać do zakupu dodatku. Dzięki “Kataklizmowi” pstrykanie nabiera rumieńców i gra staje się jeszcze bardziej nieprzewidywalna, a możliwość włączenia kolejnego gracza na pewno urozmaici całą zabawę. Nie liczcie jednak na to, że Wasze palce ominie srogi wycisk!

Grę kupisz tutaj:

Więcej informacji o grze znajdziesz na GwP –Kataklizm

Plusy:

  • Możliwość rozszerzenia zabawy do 5 graczy;
  • Moduły, które możemy dowolnie włączać do rozgrywki;
  • Elementy zwiększające regrywalność;

Minusy:

  • Moduł Kataklizmów może dużo zamieszać – nie każdemu to podejdzie;

Za udostępnienie egzemplarza do recenzji dziękuję wydawnictwu Fox Games

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *