Recenzja gry planszowej “Bohaterowie wyklęci”
Data wydania: 2013
Liczba graczy: 2-4
Czas gry: ok. 30 min
Sugerowany wiek: 10+
Wydawca: Fundacja Niepodległości
W 100-tną rocznicę odzyskania niepodległości przez nasz kraj do głowy szczególnie przychodzą dramatyczne momenty z historii Polski. Rozbiory, krwawe powstania, dwie wojny światowe, czy w końcu okres Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Niewiele krajów doświadczyło w czasie swojego istnienia tylu ciężkich i wyniszczających zdarzeń. Szczególnie ten ostatni okres odcisnął piętno na naszej rzeczywistości i do dziś odczuwamy jego skutki. Często przytaczane są postacie Żołnierzy Wyklętych jako niepodległościowego podziemia, które nie skończyło swej walki wraz z końcem wojny. “Bohaterowie wyklęci” to gra, która bezpośrednio nawiązuje do tamtego okresu i opozycji komunistycznej, która postanowiła nie składać broni. Co oferuje ten tytuł dowiecie się w dalszej części recenzji.
Jako dowódcy poszczególnych oddziałów żołnierzy walczących z nową władzą ustanowioną przez Komitet Wyzwolenia Narodowego, będziemy mieli za zadanie prowadzić naszych śmiałków przez kolejne misje, które będą przynosić nam punkty chwały. Każdy z graczy na początku rozgrywki otrzymuje oddział w jednym z 4 kolorów przedstawiający sylwetki bohaterów polskiego podziemia. Karty z ich podobiznami zawierać będą również poziomy dowodzenia oraz współczynnik siły bojowej, który potrzebny nam będzie do określenia wyniku w danym starciu. Dodatkowo otrzymujemy tor punktacji wraz ze znacznikiem oraz losujemy kartonik określający nasz cel, może się okazać, że w danej rundzie współpracować będziemy z władzą i spiskować przeciw pozostałym graczom. Wprowadza to mechanizm blefu, jak i oddaje atmosferę tamtych czasów, kiedy w szeregach opozycji znajdowali się również konfidenci. Karty ukrytych celów wprowadzają także zadania specjalne, za zrealizowanie których otrzymamy dodatkowe punkty. Do prowadzenia ataków będziemy używać kart rozkazów wzmacniających naszą siłę bojową, ale także mogących spowodować śmierć żołnierza, czy doprowadzić do jego aresztowania. Każda z nich przyporządkowywana będzie w sekrecie podczas wykonywania misji.
Gra składa się z 3 rund, z czego każda podzielona jest na 4 kolejki, te rozpoczynamy od licytacji o rolę głównodowodzącego, która odbywa się poprzez wystawienie bohatera o wyższym poziomie dowodzenia niż pozostali. W trakcie kolejki mamy do dyspozycji dwie akcje w ramach, których możemy dobrać żołnierza z kwatery do ręki przez co znajdzie się on w oddziale. Z tego położenia może zostać przypisany bezpośrednio do wybranej na stole misji – co stanowi drugi sposób spożytkowania naszego ruchu. Trzecia alternatywa jaką posiadamy to możliwość zamiany miejsca z wojakiem innego gracza, jeśli on znajduje się w strefie specjalnej, a my w uderzeniowej (obszary zaznaczone na karcie misji). Oczywiście do tego zagrania nasz poziom dowodzenia musi być równy, bądź wyższy od podmienianego Wyklętego.
Każda kolejka to wyłożenie przez pierwszego gracza kolejnej karty misji, z których musimy ukończyć większość (2 z 3) aby zwycięstwo należało do żołnierzy podziemia. W przeciwnym wypadku tryumfować będzie władza komunistyczna, a wszyscy którzy z nią współpracowali otrzymają za to punkty. Kartoniki przedstawiające misje dzielą się na 4 strefy, z których każda przynosi graczowi konkretne profity. Poniżej znajduje się ich krótki opis:
- Dowodzenie – pozwala zdecydować o rozpoczęciu danej misji oraz gracz kontrolujący żołnierza w tej strefie rozdziela wylosowane punkty chwały pozostałym uczestnikom akcji;
- Łączność – po zwycięskim zrealizowaniu misji, gracz otrzymuje specjalny bonus jaki zapewnia karta;
- Zwiad – po aktywowaniu danego zadania siła wyzwania wzrastać będzie o wylosowaną kartę władzy, która utrudni żołnierzom walkę. Gracz będący w sekcji zwiadu może dociągnąć dwie karty władzy zamiast jednej i wybrać w sekrecie jedną z nich.
- Strefa uderzeniowa – żołnierze będący w tym obszarze losują jedną kartę rozkazów więcej za każdego Bohatera Wyklętego znajdującego się w tej strefie.
Dodatkowo karty misji prezentują również poziom trudności danego zadania, bonus który otrzymamy po tym jak z sukcesem zakończymy naszą dywersję oraz krótki rys historyczny. Na stole przez całą grę dostępna będzie także misja “Uwolnienie więźniów”, której ukończenie pozwoli odzyskać naszych żołnierzy aresztowanych podczas rozgrywki. Tym rytmem gra toczy się przez 3 etapy, na końcu następuje podsumowanie punktacji i wyłonienie zwycięzcy.
“Bohaterom Wyklętym” nie można wiele zarzucić, tytuł poza swoimi walorami edukacyjnymi prezentuje całkiem ciekawą mechanikę, w której gracze muszą jak najlepiej gospodarować dostępnymi siłami, a jednocześnie uważać na intrygi ze strony potencjalnych zdrajców. Ci mogą, ale nie muszą się pojawić, a w dodatku ktoś kto w danym etapie był spiskowcem, nie musi nim pozostać do końca rozgrywki co też jest dobrym rozwiązaniem. Grafiki wykonane są w sposób dobry, wiernie odwzorowują Żołnierzy Wyklętych oraz stopnie wojskowe jakie posiadali. Karty misji zawierają prawdziwe akcje niepodległościowego podziemia oraz daty kiedy miały miejsce. Należy wspomnieć także o angielskich napisach na wszystkich bloczkach. Zabieg ten pozwala nie tylko zaprosić do zabawy osoby nie-polskojęzyczne, ale też zainteresować je tym fragmentem z naszej historii. Problemy z tłumaczeniem reguł na angielski rozwiąże instrukcja, która także wydana jest w dwóch egzemplarzach językowych, jeśli jednak chodzi o arkusz z zasadami to…
Jego wykonanie pozostawia wiele do życzenia, format jest niewygodny do czytania, a sam zapis miejscami często bywa niejasny co sprawi, że nie raz wrócimy z wątpliwościami do instrukcji. W grze występuje ewidentny nadmiar symboli, co również zmusi nas do ponownego sprawdzenia w zasadach, szczególnie przy pierwszych rozgrywkach. Produkcja funduje nam istny nadmiar kart, które zajmą wiele miejsca na stole, a i ich rewersy nie do końca powiedzą nam co możemy znaleźć na ich odwrocie. Prowadzi to do częstego pomylenia talii, a i momentami sporego bałaganu na miejscu gry. Należy dobrze posegregować i uważać gdzie kładziemy poszczególne bloczki, gdyż drobna pomyłka może zaburzyć wynik rozgrywki.
“Bohaterowie Wyklęci” to tytuł, po który warto sięgnąć i sprawdzić, jak wypadło wplecenie polskiej historii do gry karcianej. Moim zdaniem udało się to całkiem nieźle, aczkolwiek nie zatrzymało mnie na dłużej. Niezaprzeczalnym walorem tej produkcji jest strona edukacyjna, która może zachęcić nas do lepszego poznania sylwetek Wyklętych oraz ich działalności. Nie jest to jednak książka do historii, ale gra która ma służyć rozrywce i na to powinno się głównie zwrócić uwagę, dlatego moja ocena to 6/10. Niemniej jednak jest to ciekawy sposób promocji pamięci o bohaterach naszego kraju i gorąco będę wspierać wszelkie produkcje, które uchronią ich od zapomnienia. Gra karciana to na pewno dobry sposób aby przebić się z tym przekazem do sporej grupy ludzi.
Ocena: 6/10
Plusy:
- Ciekawy sposób na popularyzowanie pamięci o Żołnierzach Wyklętych
- Walor edukacyjny – podane nazwiska, stopnie wojskowe,daty
- Dwujęzyczne tłumaczenie kart oraz instrukcja pozwalająca włączyć do gry osoby nie posługujące się językiem polskim
Minusy:
- Niepraktyczny format arkusza z zasadami
- Problem z zapamiętaniem wszystkich obecnych w grze symboli, potrzeba częstego powrotu do instrukcji
- Mnogość kart może prowadzić do bałaganu i pomylenia poszczególnych talii
- Zdrajca ma małe pole do działania co pozwala go łatwo wykryć