Dla 2 graczy Familijne Recenzje

Sport Narodowy

Recenzja gry planszowej: “Siatka. Punkt! Set! Mecz!”

Data wydania: 2018
Liczba graczy: 2
Czas gry: 20 min
Sugerowany wiek: 8+
Wydawca: Egmont
BGG: Siatka

Główne mechaniki: rzuty kostką, zagrywanie kart

Mówi się, że w naszym kraju to piłka nożna jest sportem narodowym i góruje nad siatkówką. Kiedy jednak przyjrzymy się wynikom jakie osiągają nasze reprezentacje w obu dyscyplinach, może się okazać, że to siatkarze wiodą prym i dostarczają znacznie więcej powodów do radości kibicom. Czy Egmont udowodnił, że tak dynamiczny sport można z powodzeniem przenieść na plansze i rozegrać równie emocjonujące spotkanie co na hali? Przekonajmy się!


Ogólny Zarys


W grze wcielamy się w jednego z trenerów drużyn siatkarskich, aby podgrzać emocje możemy udawać, że są to reprezentacje wybranych narodów. Za pomocą kości będziemy ustalać kierunek odbicia piłki i siłę ataku, starając się przebić ją na połowę przeciwnika i zdobyć punkt. Zwycięzcą zostanie ten kto pierwszy osiągnie pułap 9 punktów.


Przygotowanie i Zasady


Każdy z graczy wybiera kolor drużyny i siada po swojej stronie boiska. Następnie rozmieszczamy kafelki z zawodnikami oraz umieszczamy znacznik punktowy na “0”. Tasujemy karty taktyki w swoim kolorze, a następnie dobieramy 3 z nich na rękę. Zieloną kostkę zagrywki oraz dużą kość ruchu umieszczamy w zasięgu obu graczy. Zabawę rozpoczyna osoba, która ostatnio oglądała mecz siatkówki.

Każda runda rozpoczyna się od zagrywki. Rzucamy zieloną kostką, a następnie umieszczamy znacznik piłki na polu z siatkarzem przeciwnika o wylosowanym numerze. W tym momencie gracz ma do dyspozycji maksymalnie 3 rzuty kostką ruchu, aby wyprowadzić atak i przebić piłkę na połowę przeciwnika. Po każdym rzucie gracz przemieszcza piłkę o 1 pole. Jeśli po 3. rzucie udało się przebić piłkę na połowę przeciwnika, to następuje atak. Gracz rzuca zieloną kostką i jeśli wynik jest wyższy od wartości obrony zawodnika, atakujący zdobywa punkt. Następnie wznawia on rozgrywkę od zagrywki. Jeśli piłka została przebita przy 1. lub 2. odbiciu, to trener drużyny przeciwnej zyskuje inicjatywę i wykonuje rzuty kostką ruchu. W trakcie walki o punkty możemy wspomóc się kartami taktyki, które pozwalają nam wzmocnić ataki, przerzucać kostki, czy też zaatakować z 2. piłki.

Po zapoznaniu się z podstawową rozgrywką twórcy przewidzieli kilka trybów rozszerzających, w których zawodnicy mają konkretne zdolności zależne od ich pozycji, możemy decydować się na ustawienie bloku wybranego pola, czy też wprowadzić system rotacji zawodników.


Recenzja i Podsumowanie


Ciężko uwierzyć, że jakikolwiek sport można efektywnie przenieść na plansze, no może poza wyścigami gdzie głównym motywem jest poruszanie się pionkami. Wszyscy znamy dobrze tradycyjne “piłkarzyki”, jednak tam dużą rolę odgrywa zręczność graczy. Tutaj trzeba przyznać, że twórcy wykazali się sporą kreatywnością i muszę przyznać, że całkiem zgrabnie podeszli do tematu odbicia i kierowania lotem piłki. Największym problemem jest losowość przy rzutach, która w normalnej grze raczej nie miałaby tak dużego wpływu, a piłka odbijana byłaby przy zachowaniu pewnej logiki. Problem ten może trochę naprawiać mechanika umiejętności siatkarzy dostępna w trybie zaawansowanym, gdzie to rozgrywający może przesunąć ją na wybrane pole. Wydaje się jednak, że tutaj jest to najlepsze możliwe rozwiązanie, aby zachować dynamikę i podtrzymać emocje towarzyszące rozgrywce, które tak często udzielające się na hali sportowej.

Gra jest prosta i nieprzesadzona z zasadami. O co chodzi załapią bez problemu najmłodsi gracze, a czas zabawy nie jest przytłaczający więc można wyciągnąć ją i rozegrać szybki mecz w wolnej chwili. Losowość zapewnia lekki dreszczyk emocji, a karty akcji pozwolą nam nieco ją złagodzić. Dodatkowe tryby dają sposobność do skalowania poziomu trudności i zaawansowania. Możemy je dowolnie łączyć, bądź też wyeliminować i cieszyć się podstawową rozgrywką. Niestety pomimo tych zabiegów gra wydaje się dość prosta, a to sprawia, że szybko może się znudzić i trafić z powrotem na półkę. Niska cena zestawu może rekompensować tę niedogodność, jednak ta wada sprawia że warto dwa razy się zastanowić zanim sięgnie się po “Siatkę”.

“Siatka” to nieskomplikowana i prosta w zasadach gra familijna, która sprawdzi się nawet przy ludziach bez wcześniejszego doświadczenia planszówkowego. Sportowa otoczka i tematyka przyciągną szerokie grono odbiorców. Największymi mankamentami są tutaj losowość oraz dość niska regrywalność, które mogą skutecznie sprawić, że odbijemy się od tego tytułu niczym piłka po ostatnim secie.

 

Więcej informacji o grze znajdziesz na GwP – “Siatka. Punkt! Set! Mecz!”

Wykonanie prawidłowe w klimacie gry sportowej. Jakość raczej standardowa.

Negatywna interakcja w klimacie 1 na 1. Jak to w siatkówce – rywalizacja o punkty.

Gra wyłącznie dla 2 osób.

Mimo kilku rozwinięć rozgrywki, całość bardzo przeciętna i dość szybko się ogrywa.

Dość spora, bazująca na rzutach kostką. Mogą ją nieco łagodzić karty akcji, jednak w niewielkim stopniu.

Plusy:

  • Proste zasady i niski próg wejścia;
  • Ciekawa mechanika kierowania piłką;
  • Niska cena zestawu;

Minusy:

  • Niska regrywalność;
  • Dokuczliwa losowość;

Za udostępnienie egzemplarza do recenzji dziękuję wydawnictwu Egmont

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *