Dla 2 graczy Recenzje Strategiczne

Herbatka u Gejszy

Recenzja gry planszowej: “Gejsze 2 Herbaciarnie”

Data wydania: 2023
Liczba graczy: 2
Czas gry: 20 min
Sugerowany wiek: 10+
Wydawca: Nasza Księgarnia
BGG: Gejsze 2
Główne mechaniki: zarządzanie ręką, używanie znaczników akcji, zbieranie zestawów

Gejsze to jeden z motywów nierozłącznie kojarzących się z Japonią. Kobiety o umiejętnościach artystycznych zabawiały gości tańcem, śpiewem i grą na instrumentach. Ich tradycyjny ubiór, jak i pomalowana na biało twarz przywodzą na myśl orientalny i obcy dla nas klimat. Gejsza jak każda kobieta lubi być obdarowywana prezentami, jednak jak szybko się przekonamy, są one mocno wybredne. Obłaskawione podarkami chętnie poczęstują nas najlepszą herbatą, a także punktami zwycięstwa.


Ogólny Zarys


W podstawowej grze “Gejsze” zdobywaliśmy przychylność tytułowych kobiet oferując im odpowiednie podarki. W 2. część również będziemy to robić, jednak każda z gejsz podróżować będzie po herbaciarniach, tak aby zdobywać doświadczenie w sztuce parzenia herbaty. Zjednanie sobie względów tych najlepszych pozwoli nam zdobyć przewagę nad przeciwnikiem.


Zasady i Rozgrywka


W grze posiadamy 3 tryby rozgrywki, które nieco zmieniają nam przebieg zabawy. W trybie podstawowym układamy grę nie korzystając z dodatkowych elementów. W trybie trudniejszym dokładamy żetony gości do herbaciarni, zaś w zaawansowanym nowe płytki akcji specjalnych. Na środku stołu układamy stos kart prezentów, a wokół 4 herbaciarnie, na których rozpoczynają pionki gejsz w odpowiednich kolorach. W swojej turze wykładać będziemy karty prezentów pod odpowiednimi płytkami gejsz, tak jak to miało miejsce w pierwszej części gry. Twist polega na tym, że podróżujące po herbaciarniach gejsze zdobywać będą lampiony z punktacją na swoje płytki, co może zmieniać ich wartość końcową. Każda karta prezentu sprawia, że dana amatorka parzenia herbaty przesunie się o tyle pól ile wynosi nadrukowana na niej wartość. Kiedy wykona ona pełne okrążenie otrzymuje (ułożony na początku gry) pierwszy od lewej żeton lampionu z góry lub z dołu – w zależności ile okrążeń wykonała gejsza.

Wśród dostępnych znaczników akcji, mamy następujące do wyboru:

  • Ujawnienie- spośród dostępnych kart na ręku gracz wykłada jedną i umieszcza przy odpowiedniej gejszy;
  • Intryga – gracz wybiera 2 karty z ręki i kładzie je zakryte pod żetonem Intrygi. Karta po lewej zostanie użyta na koniec rundy, natomiast ta po prawej odrzucona;
  • Kompromis – gracz wykłada 3 karty z ręki odkryte, przeciwnik wybiera jedną z nich i kładzie po swojej stronie, pozostałe dwie trafiają do gejsz po stronie zagrywającego;
  • Podwójny Podarunek – gracz tworzy 2 pary, z których przeciwnik wybiera jedną i umieszcza po swojej stronie, następnie zagrywający robi to samo z parą, która nie została wybrana;

Każde dołożenie karty powoduje przesunięcie się pionków gejsz  w odpowiednim kolorze zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Jeśli któraś z nich wróci do herbaciarni w swoim kolorze po raz pierwszy, gracze dobierają lampion z górnego rzędu, jeśli po raz drugi z dolnego. 

Tryb trudniejszy wprowadza w każdej herbaciarni po 3 znaczniki gości oraz żetony przychylności gejsz. Na zagrywanych kartach widnieją symbole gości, które wskazują ilu z nich możemy pobrać z herbaciarni, gdzie zatrzymała się aktywowana gejsza. Poza odwiedzjącymi lokal możemy wybrać żeton przychylności gejszy – ten pozwoli nam rozstrzygnąć remis na naszą korzyść. Na koniec rundy punktujemy za zebrane zestawy gości w tym samym lub różnych kolorach – w zależności od tego jaki układ przyniesie nam więcej punktów. 

Tryb zaawansowany wprowadza znaczniki akcji specjalnych, dzięki którym możemy wyprowadzić kontroferty w momencie zagrywania akcji Kompromis lub Podwójny Podarunek. Jeśli nie skorzystamy ze znaczników, to na koniec rundy każdy z nich wart jest 1 punkt zwycięstwa.

Gra kończy się jeśli któryś z graczy zdobył przychylność 4 lub więcej gejsz na koniec rundy. Jeśli ten warunek nie został spełniony to obie strony sumują punkty na koniec 2 rundy i wyłaniają zwycięzcę.


Recenzja i Podsumowanie


“Herbaciarnie” to bardzo ciekawe rozwinięcie pierwotnego konceptu, jakim kierowała się gra “Gejsze”. Tytuł cechuje dużo większa złożoność, co na pewno zadowoli fanów poprzedniczki. Mamy tutaj dużo więcej gry w grze i balansowania w poszczególnych aspektach. Nie tylko musimy skupić się na zdobywaniu przychylności naszych japońskich piękności, ale także tego ile punktów otrzyma dana gejsza podróżując po herbaciarniach. Niewątpliwie przypadnie to do gustom fanom podstawki. Mamy tutaj dobrze znaną mechanikę wzbogaconą o motyw podróżowania po lokacjach. Tytuł sprawdzi się jako starcie dwóch umysłów i zamknie się w bardzo przyzwoitym czasie, bo całość rozegramy na spokojnie w niecałe 30 min. Plusem jest także cena oscylująca w okolicach 50 zł, która nie zrujnuje naszego planszówkowego budżetu, a może wzbogacić kolekcję o całkiem grywalną pozycję. 

Dużym plusem jest możliwość stopniowego rozwijania rozgrywki o nowe elementy. Producent dorzuca nam do gry oddzielną książeczkę, która klarowanie opisuje wszystkie kroki przygotowania każdego z trybów. Wariant trudniejszy i zaawansowany może nie wywracają gry do góry nogami, jednak dorzucają proste mechanizmy urozmaicające przebieg samej zabawy, co może także podnieść regyrywalność. 

Jeśli miałbym szukać minusów, to nic większego mi się nie rzuciło poza występującą tu losowością. Bywa mocno irytująca, czy to przy doborze kart, czy przy rozłożeniu kart lampionów. Zaburza to pewną strategiczność gry i może sprawić, że przegramy jedynie przez dobranie gorzej punktowanego kafelka lampionu, czy dobranie niepasujących kart.

Po rozgrywce w obie odsłony “Gejsz” można dojść do wniosku, że dodatek jest nieco przekombinowany i zdaje się potwierdzać przysłowie “lepsze dobrego wrogiem”. Ja nie jestem tak radyklany w swojej ocenie, a raczej stoję na stanowisku, że wprowadza dużo ciekawej złożoności. O ile pewne elementy wydają się szkodliwe i losowe, jak wspomniane żetony lampionów, to sam motyw podróży po herbaciarniach bardzo mi się podoba. Pozwala on działać na kilku poziomach, niż tylko skupiać się na zdobywaniu przychylności gejsz. Każdemu kto zakochał się w wersji podstawowej zachęcam do zapoznania się z Herbaciarniami, które mogą stanowić atrakcyjną alternatywę dla mocno ogranego już klasyka. 

Grę kupisz tutaj:

Bardzo eleganckie i klimatyczne oddające ducha gry. Ilustracje nawiązują do pierwowzoru.

Interakcja negatywna polegająca na rywalizacji o względy gejsz.

Gra wyłącznie dla 2 graczy.

3 tryby rozgrywki, które rozbudowują grę i pozwalają do niej częściej wracać.

Losowość dokuczliwa przy doborze kart, czy żetonów punktów, które mogą często zepsuć nam plany.

Plusy:

  • Bardziej złożona i urozmaicona;
  • Kilka trybów gry;
  • Przystępny czas rozgrywki;
  • Przyjazna cenowo;

Minusy:

  • Może dokuczać losowość przy doborze kart czy żetonów punktów;

Za udostępnienie egzemplarza do recenzji dziękuję wydawnictwu Nasza Księgarnia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *