Recenzja gry: “Wystrzałowe Katapulty”
Data wydania: 2022
Liczba graczy: 2
Czas gry: 20-30 min
Sugerowany wiek: 7+
Wydawca: Fox Games
Główne mechaniki: strzały do celu, zagrywanie kart akcji
Projektując gry dla najmłodszych, jak i tych nieco starszych chłopców, duże znaczenie ma na pewno wykonanie danego tytułu. Musi on przyciągać oryginalną oprawą, a także posiadać dynamiczną rozgrywkę, która utrzyma uwagę młodszych graczy. W odpowiedzi na tę potrzebę, Fox Games pod płaszczykiem gry planszowej, funduje nam ciekawy substytut strzelania z procy w domowych warunkach.
Ogólny Zarys
Co by było gdyby dwaj wyjątkowo lekkomyślni generałowie postanowili rozwiązać wzajemne spory w radykalny sposób? Oczywiście użyliby katapult do zniszczenia zamku przeciwnika! Każdy z nas otrzymuje do dyspozycji machinę oblężniczą wraz z umocnieniami i pionkami rycerzy. Jedna strona to stoiccy fani popołudniowej herbatki, drudzy to prowokacyjni szydercy. Przegrany w tym konflikcie padnie pod naporem deszczu kamieni przeciwnika, a zwycięzca wygra bitwę o ten kawałek podłogi.
Przygotowanie i Rozgrywka
Przygotowując się do zabawy możemy wybrać dwie wersje rozgrywki. Pierwsza przeznaczona jest dla młodszych i ogranicza się do wzniesienia zamku i dowolnego rozmieszczenia rycerzy, po czym kolejno oddajemy strzały z katapult. Druga wersja wprowadza kilka zasad, takich jak: użycie miarki do rozlokowania katapult i rycerzy, czy włączenie do zabawy kart akcji. Do złożenia każdej katapulty należy użyć gumki recepturki dołączonej do zestawu, tak aby można było naciągnąć wyrzutnię i oddać strzał. Nasze umocnienia wznosimy na oddzielnych planszach imitujących podłoże, a następnie rozmieszczamy na nim naszych rycerzy. Rozdzielamy karty na dwie talie, następnie tasujemy i rozdajemy po 3 każdemu z graczy. Kiedy wszystko jest gotowe możemy rozpocząć oblężenie!
Pierwszym krokiem w każdej rundzie jest możliwość zagrania karty akcji. Dają one graczom proste bonusy jak oddanie podwójnego strzału, kradzież karty, czy przebudowa cegieł w zamku. Następnie możemy przestawić naszą wyrzutnię, zachowując maksymalną odległość wyznaczoną przez miarkę. W kolejnym kroku ładujemy katapultę, mierzymy i oddajemy strzał. Przeciwnik odkłada do pudełka wszystkie elementy, które w wyniku ataku wypadły poza jego planszę oraz powalonych rycerzy. Za każdą naszą wyeliminowaną figurkę dobieramy kartę akcji.
Rozgrywka toczy się według następujących po sobie faz i trwa do momentu, gdy któryś z graczy powali wszystkich rycerzy przeciwnika. W takiej sytuacji zabawa dobiega końca i zostaje on zwycięzcą.
Recenzja i Podsumowanie
“Wystrzałowe Katapulty” to naprawdę wyjątkowy produkt na scenie planszówkowej. Można nawet powiedzieć, że jest to bardziej zabawka, niż gra, i w takiej roli również świetnie spełnia swoje zadanie. Sama rozgrywka jest bardzo dynamiczna, niczym głaz lecący w stronę naszych umocnień. Ostrzeliwanie fortec da mnóstwo frajdy, zwłaszcza tym, którzy z łezką w oku wspominają swoje zabawy z procą. Kule, którymi się atakujemy, są gumowe co w pewien sposób zmniejsza ryzyko urazu, czy uszkodzenia mebli w razie trafienia. Należy przygotować się, że pociski będą często lądować pod szafą, czy łóżkiem, wobec czego warto zorganizować przestrzeń przed rozpoczęciem rozgrywki. Gra zalecana jest od 7 roku życia, jednak myślę że i młodsze dzieci mogą zostać włączone do zabawy, jeśli asystuje jej dorosły.
Całość wykonana jest oryginalnie, a przy tym bardzo solidnie. Kolorowe i kreskówkowe grafiki przykuwają uwagę, a zawartość nie ustępuje jej pola. W pudełku mamy dobrze zorganizowaną wypraskę, która mieści wszystkie elementy i chroni przed nadmiernym przemieszczaniem. Tytułowe katapulty, wraz z figurkami i elementami zamku, są genialnie zaprojektowane i ciężko nie skusić się na pierwszą rozgrywkę, zaraz po otwarciu pudełka. Można się jedynie przyczepić, co do jakości wykonania kart, gdyż są bardzo cienkie i blado wypadają na tle całości. Widać, że zostały tu dodane by gra nie była zbyt “płaska” i stworzyć wrażenie pewnej złożoności rozgrywki, jednak szczerze mówiąc, to nie są czymś co należy stosować obowiązkowo w zabawie. Możemy spokojnie odpuścić ten aspekt i cieszyć się z czystej, nieskrępowanej nawalanki.
Każda ze stron posiada cegły i bramę, których używa do budowy zamku wedle własnego zamysłu. Jest to duża zaleta gry, że mamy dość sporą dowolność w kształtowaniu naszych umocnień, zwłaszcza w trybie gry dla młodszych, gdzie nie obowiązują żadne konkretne wytyczne. W każdej potyczce zamki mogą wyglądać inaczej, a my możemy szukać sposobu by stworzyć jak najlepsze mury obronne dla naszych rycerzy i utrudnić zadanie naszemu rywalowi. U dzieci może to posłużyć za trening kreatywności.
Jak sami widzicie “Wystrzałowe Katapulty”, to bardzo okrojona w zasady rozrywka. Reguły równie dobrze możemy sobie tutaj darować i cieszyć się prostą zabawą w strzelanie z katapult. Wykonanie gry jest jej duża zaletą, a prostota sprawia, że może spełnić również rolę zabawki dla najmłodszych. Jeśli macie trochę wolnej gotówki i szukacie prezentu dla swojej pociechy, a przy okazji sami chcecie poczuć radość z obsługi miniaturowych machin oblężniczych, to sięgajcie po tę grę bez zastanowienia.
Grę kupisz tutaj:
Więcej informacji o grze znajdziesz na GwP –Wystrzałowe Katapulty
Do kogo adresowane?
Bardziej zabawka, niż gra, kierowana do młodszych graczy i rodziców. Fanom nietypowych zręcznościówek.
Bardzo oryginalne i przykuwające uwagę. Mało kto przejdzie obojętnie obok pomysłowo zaprojektowanych elementów zamku, figurek rycerzy czy tytułowych katapult.
Negatywna interakcja skupiająca się na ostrzeliwaniu wrogiej fortecy.
Gra przeznaczona dla 2 graczy
Starszym graczom może dość szybko się znudzić. Robimy ciągle to samo, czyli atakujemy się katapultami. Można dodać do gry karty akcji, jednak nie zmieniają zbyt wiele w samej rozgrywce.
Dotyczy jedynie losowego dociągu kart w przypadku ich zastosowania. W innym wypadku wszystko zależy od naszych strzałów.

Plusy:
- Oryginalne wykonanie i ciekawa propozycja dla najmłodszych;
- Możliwość stosowania różnych kombinacji przy budowie zamku;
- Może z powodzeniem służyć także jako zabawka;
Minusy:
- Karty akcji niewiele wnoszą do gry;