Gry książkowe Recenzje

Potwory, skarby i jeszcze więcej korytarzy

Recenzja gry książkowej: “Czworo przeciw ciemności”

Data wydania: 2022
Liczba graczy: 1+
Czas gry: 45-75 min
Sugerowany wiek: 10+
Wydawca: Fox Games
Główne mechaniki: rzuty kośćmi, losowo generowana mapa

“Przed wyruszeniem w drogę należy zebrać drużynę” to hasło jest świetnie znane wszystkim fanom gier, a zwłaszcza tym którzy rozkochali się w różnej maści RPG-ach. Każdą przygodę rozpoczynamy od stworzenia wszechstronnego zespołu, który nie tylko dobrze poradzi sobie w walce, ale także opatrzy rany, czy wytarguje korzystną cenę eliksirów u wędrownego kupca. W grze książkowej of Fox Games sami staniemy się mistrzami gry i uczestnikami wyprawy do lochów w celu ukatrupienia władcy podziemi. Miecze, łuki, kostury i sztylety w dłoń! Wyruszamy na spotkanie ciemności!


Ogólny Zarys


Mimo, że jest to gra RPG, to nie mamy tu żadnej konkretnej fabuły, a bardziej jesteśmy zachęcani do tego by sami ją tworzyć. Ot zbieramy grupę śmiałków składającą się z przedstawicieli różnych ras, których celem jest pokonanie władcy podziemi. W trakcie gry będziemy losowo generować komnaty, korytarze i zdarzenia na naszej drodze poprzez rzuty kostkami. Zabawa przeznaczona jest dla pojedynczego gracza, jednak nic nie stoi na przeszkodzie by usiąść do niej w szerszym gronie, czy wcielić się w mistrza gry i urządzić mini sesje dla innych.


Zasady i Rozgrywka


Przed rozpoczęciem naszej przygody będziemy musieli przejść przez wszystkie strony książki, aby zorientować się mniej więcej, jakie zasady obowiązują podczas gry. Oczywiście w trakcie przemierzania lochów będziemy wielokrotnie cofać się do konkretnych rozdziałów, czy też szukać brakujących informacji. Do zabawy niezbędne nam będą 2 tradycyjne kości sześciościenne, ołówek z gumką, kartka papieru A4 w kratkę. Przydatne będzie także skserowanie arkuszy do tworzenia drużyny, czy zapisywania pokonanych potworów. W razie potrzeby można je również pobrać ze strony wydawcy.

Pierwszym krokiem będzie sformowanie naszej drużyny składającej się z 4 członków. Do wyboru będziemy mieli przedstawicieli różnych fantastycznych ras i profesji, takich jak: rycerze, czarodzieje, barbarzyńcy, czy łotrzyki. Choć kuszące jest zwerbowanie postaci głównie nastawionych na walkę, to nie zapominajmy że podczas przygody nie mniejsze znaczenie będą miały umiejętności skradania się, rzucania zaklęć, czy leczenia. Każdy z bohaterów posiada również typowe dla swojej rasy wady i zalety. Należy mieć to na uwadze kiedy będziemy kompletować nasz zespół. 

Kiedy już ustalimy kto zasili szeregi naszej drużyny i spiszemy wszystkie statystyki, możemy przejść do rozgrywki. W trakcie podróży po lochach będziemy zdobywać ekwipunek, cenne przedmioty, manuskrypty i broń. Wszystko to w celu odnalezienia i pokonania władcy podziemi. Podczas każdej tury zmagań będziemy rzucać 2 kośćmi i na podstawie zawartych w książce diagramów dorysowywać kolejne komnaty lub korytarze. W każdym pomieszczeniu czyhać może na nas niebezpieczeństwo w postaci zamieszkujących lochy potworów; mogą nas spotkać nieoczekiwane wydarzenia; zręcznie ukryte pułapki; czy też nieprzebrane skarby. Każde z tych wydarzeń generowane jest losowo i zależy od liczby oczek na wyrzuconych kostkach. Na końcu książki zawarto przydatny skrót, który dokładnie opisuje kolejne kroki tworzenia podziemi. 

Kiedy już natkniemy się na stwora musimy określić, czy należy on do grona plugawców, sługusów, upiorów lub przeklętych. Następnie, zgodnie z instrukcją, będziemy determinować ich liczebność, posiadane skarby, czy działania jakich się podejmą podczas spotkania. Najczęściej takie konfrontacje doprowadzą do potyczki między drużyną, a napotkanymi mieszkańcami podziemi. Walka składa się z naprzemiennych rzutów kostką na atak i obronę. Istnieje zasada szczęśliwej 6 i pechowej 1, wobec czego będziemy mogli wykonać dodatkowy rzut lub ponieść automatyczną porażkę. W trakcie starcia możemy także rzucać zaklęcia, zmieniać broń, leczyć naszych towarzyszy albo używać magicznych przedmiotów. Istnieje także szansa, że jedna ze stron ucieknie, w razie poniesienia krytycznych obrażeń. Nagrodą za zwycięstwo mogą być skarby jakie posiadała maszkara, a pokonanie odpowiedniej liczby przeciwników może zaowocować podniesieniem poziomu jednego z naszych bohaterów. Po napotkaniu i pokonaniu władcy podziemi drużyna będzie musiała jeszcze szczęśliwie opuścić lochy, jeśli jej się to uda gracz zwycięża. Kiedy opanujemy już rozgrywkę istnieje możliwość podniesienie poziomu zagrożenia poprzez minidodatek wprowadzający groźniejsze potwory oraz cenniejsze skarby.


Recenzja i Podsumowanie


Podręcznik do gry jest bardzo przyzwoicie wykonany. Dobrane kolory i błyszczące motywy przyciągają uwagę i na pewno nie przejdzie się obok niej obojętnie. Okładka wygląda na twardą, ale zrobiona jest z miękkiego kartonu, wobec czego dość łatwo może się odkształcić. Wnętrze zaskakuje klimatem i ciekawym wykonaniem. W środku znajdziemy charakterystyczne ilustracje utrzymane w czarno białym stylu, szkicowane ołówkiem. Trzeba przyznać, że są one bardzo przyjemne dla oka. Niedociągnięciem jest brak tasiemki, czy innej zakładki którą w prosty sposób moglibyśmy oznaczać strony, tak aby szybko do nich wrócić. Można je oczywiście zrobić samemu i pooznaczać ważniejsze rozdziały, dzięki czemu będziemy sprawnie poruszać się między nimi kiedy zajedzie taka potrzeba. Bez tego dużo czasu stracimy na kartkowaniu podręcznika kiedy umkną nam jakieś szczegóły.

“Czworo przeciw ciemności” to przede wszystkim zbiór zasad, które pozwolą na stworzenie własnej przygody. Nie jest to gotowa gra, która “urządzi” wszystko za nas. Nastawcie się na dość powolny start i przygotowanie, zwłaszcza jeśli nie macie doświadczenia w tego typu rozgrywkach. Często będą pojawiać się wątpliwości i będziemy musieli szukać szczegółowych informacji, jednak nie jest tego tyle, że poczujemy się przytłoczeni. Są pewne niuanse, o których łatwo tutaj zapomnieć, jednak trzeba pamiętać, że priorytetem jest nasza dobra zabawa, więc nie przejmowałbym się pominięciem kilku zasad. Jeśli interesują Was gry RPG i chcielibyście zacząć z nimi swoją przygodę, to jest to dobry tytuł żeby wdrożyć się w temat. Istnieje także wariant narracyjny, który pozwoli wciągnąć innych do zabawy i postawić pierwsze kroki jako mistrz gry. Dodatkowo, bardzo niska cena książki wręcz prosi się aby ją kupić dla siebie, czy też podarować komuś w prezencie. 

Dużym bólem w grze może być jej wysoka losowość. W znaczącym stopniu ogranicza to decyzyjność i sprawia, że wiele rzeczy zależy od rzutu kostką. Jeśli będą one dla nas łaskawe, to możemy co rusz wpadać na komnaty ze skarbami i pomocnymi wydarzeniami; w innym wypadku czekają na nas zastępy przeciwników. Wpływa to także na czas gry. Czasem trwać ona może około 2 h, czasem ograniczy się do 1 h. Zależy jak szybko znajdziemy i pokonamy władcę podziemi. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, żeby odejść od zabawy i kontynuować ją kilka dni później. Możemy też wyznaczyć sobie ile trwać ma rozgrywka i zakończyć ją w wyznaczonym momencie.

Mimo dużej losowości i tego, że nie ma tutaj 2 takich samych rozgrywek, to “Czworo przeciw ciemności” raczej nie oferuje dużej różnorodności jeśli chodzi o kolejne podejścia. Nie jest to tytuł po który sięgałoby się zbyt często, bo w zasadzie ogranicza się do tego samego, czyli rzutów kostką i rysowania kolejnych schematów podziemi. Kilka pierwszych partii na pewno da nam dużo frajdy, jednak po ich ukończeniu możemy nie znaleźć powodu do powrotu do zabawy. Ciekawszą odskocznią na pewno będzie wariant fabularny, jednak podręcznik jest raczej czymś “na start” i na dłuższą metę może się znudzić.

“Czworo przeciw ciemności” to bardzo ciekawie wydany tytuł, który może wprowadzić nas w tajniki bycia mistrzem gry i prowadzenia sesji RPG. O ile nie jest to zbyt rozbudowana pozycja i w głównej mierze losowa, to daje szersze pojęcie o tym, czym są gry fabularne. Ze względu na klimatyczne wykonanie i bardzo przyjazną cenę, warto bliżej zainteresować się tą książką jeśli temat jest Wam bliski i chcielibyście spróbować się w niego wgłębić. 

Grę kupisz tutaj:

 

Więcej informacji o grze znajdziesz na GwP – Czworo przeciw ciemności

Do kogo adresowane?

Zainteresowanych tematyką tworzenia postaci i świata w grach fabularnych. Lubiącym gry w pojedynkę, którym nie przeszkadza nadmierna losowość.

Bardzo klimatyczne i przyciągające wzrok. Świetnie wykonane, szkicowane ołówkiem ilustracje. Okładka nieco giętka i podatna na zniekształcenia.

Brak. Jest to gra przeznaczona dla pojedynczego gracza, jednak istnieje możliwość wprowadzenia wariantu narracyjnego, w którym prowadzimy innych graczy.

Tytuł dla pojedynczego gracza, nie skaluje się.

Mimo, że nie ma 2 takich samych partii, to jednak po kilku podejściach może trafić na półkę i zacznie zbierać kurz. Dobra na start, jednak dość szybko się ogrywa.

Bardzo duża losowość, która tworzy nam mapę podziemi i decyduje o spotkaniach, czy walkach. Mamy wpływ na niektóre aspekty, które mogą ograniczyć losowość, jednak nie ma ich zbyt wiele.

Plusy:

  • Dobre wprowadzenie dla początkujących mistrzów gry;
  • Klimatyczne wykonanie;
  • Przyjazna cena książki;

Minusy:

  • Wertowanie stron w poszukiwaniu brakujących informacji;
  • Wątpliwa regrywalność;
  • Duża losowość wpływająca na rozgrywkę i czas jej trwania;

Za udostępnienie egzemplarza do recenzji dziękuję wydawnictwu Fox Games

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *