Dla 2 graczy Recenzje

Jeszcze Jekyll, czy już Hyde?

Recenzja gry planszowej: “Jekyll i Hyde”

Data wydania: 2023
Liczba graczy: 2
Czas gry: 20 min
Sugerowany wiek: 10+
Wydawca: Nasza Księgarnia
BGG: Jekyll i Hyde

Główne mechaniki: trick-taking, zagrywanie kart, przeciąganie liny

Historia doktora Jekyll’a i Mr. Hyda to nieśmiertelny motyw wielokrotnie powielany w popkulturze, a jednocześnie skłaniający do wielu refleksji na temat dwoistości ludzkiej natury. Słynna nowela szkockiego autora Roberta Lousia Stevensona doczekała się wielu adaptacji czy interpretacji –  jedną z nich jest najnowsza gra od wydawnictwa Nasza Księgarnia, w której możemy wczuć się w wewnętrzną walkę bohatera, a jednocześnie podejść do wyzwania jakie rzuca nam ten tytuł.


Ogólny Zarys


W grze “Jekyll i Hyde” stoczymy wewnętrzny pojedynek w duszy samego bohatera, gdzie zmagają się tytułowe postacie. Dr. Jekyll to utalentowany i szanowany naukowiec, Hyde natomiast to jego mroczne oblicze pozbawione skrupułów i zahamowań. Gracze zdobywać będą punkty, które pozwolą na postęp w transformacji w Hyde’a lub też ją zahamują i dadzą doktorowi możliwość na zapanowania nad swoją upadłą naturą. 


Zasady i Rozgrywka


Rozgrywka toczy się przez 3 rundy, w trakcie których gracze naprzemiennie zagrywać będą karty ze swojej ręki, aby zdobywać punkty przemiany. Gra napędzana jest mechaniką trick taking’u, w której zbierać będziemy lewy. Cele obu stron w grze są rozbieżne – Mr. Hyde wygrywa jeśli znacznik przemiany dotrze na ostatnie pole na torze przed zakończeniem 3. rundy. Jeśli to nie nastąpi zwycięża doktor Jeykll.

Na początku każdej rundy obie strony dobierają 10 kart z talii. Przed każdą potyczką gracze wymieniają się kartami ze swoich rąk. Wśród nich znajdziemy karty ciemności o wartościach od 0 do 7 w 3 różnych kolorach oraz 4 karty eliksirów. Runda polega na naprzemiennym zagrywaniu kart przez graczy. Po zagraniu karty ciemności rywal musi zagrać kartę w tym samym kolorze – w takim wypadku wygrywa wyższa wartość na karcie. Każdy zagrany kolor ustala hierarchie siły kolorów, którą zaznaczamy poprzez wyłożenie właściwych żetonów na planszy. W przypadku kiedy przeciwnik nie jest w stanie zagrać tego samego koloru wykłada dowolną kartę, a zwycięża kolor, który jest wyżej na wspomnianym torze. Wartości nie mają w tym wypadku żadnego znaczenia. W poniższym przykładzie najsilniejszy kolor to zielony, a najsłabszy czerwony.

Eliksiry to karty z “+” gdzie tutaj traktowane jest to jako pół, czyli 2+ to 2 i pół.  Gdy gracz wykłada taką kartę może zażądać konkretnego koloru, jeśli rywal go nie posiada to może zagrać dowolną kartę. Eliksiry poza swoją wartością umożliwiają odpalenie dodatkowej akcji w zależności od koloru jaki został z nimi zagrany. Fioletowy pozwala zwycięzcy na przejęcie punktu przemiany od przeciwnika, zielony zmusza graczy do wymiany 2 kart z ręki, natomiast czerwony anuluje aktualną siłę kolorów. Zagranie 2 eliksirów nie powoduje odpalenia żadnej z powyższych akcji. 

Po zagraniu kart zwycięża gracz, który posiada wyższą wartość. Jeśli kolory były różne, to zwycięża silniejsza barwa według kolejności żetonów na planszy. Właściciel silniejszej karty zdobywa 1 punkt przemiany. Bierze on zagrane karty i umieszcza przed sobą. Punkty obu stron odejmowane są od siebie na koniec każdej rundy. Różnica między nimi oznaczać będzie liczbę pól, jaką poruszy się znacznik przemiany na torze niezależnie od tego, który z graczy miał przewagę. Wobec tego Hyde będzie dążył do jak największych odchyleń w wynikach, podczas kiedy Jekyll’owi zależeć będzie na utrzymaniu równowagi. 

Przekleństwo ludzkości polega więc na tym, że dwie sprzeczne natury są ze sobą na wieki złączone, że w otchłani dręczącego sumienia muszą toczyć tragiczne, nie kończące się boje.

Robert Louis Stevenson “Doktor Jekyll i Pan Hyde”

Recenzja i Podsumowanie


Na pierwszy rzut oka “Jekyll i Hyde” wydaje się prostą 2-sobówką, jednak po bliższym zapoznaniu wychodzi że to niebanalny i będący wyzwaniem dla obu stron tytuł. Rozgrywka każdą z postaci różni się znacząco – Jekyll będzie się starał kontrolować sytuację poprzez sprawiedliwy rozkład punktów przemiany, podczas kiedy Hyde dążyć będzie do jak największych odchyleń. Każda ze stron musi obrać inną taktykę, przewidywać ruchy przeciwnika, czy pamiętać o takich zasadach jak ustalanie siły kolorów. Nie małą rolę odgrywają eliksiry oraz znajomość ich działania. Dzięki temu możemy skutecznie zdobyć przewagę nad naszym rywalem. Głębia rozgrywki może dostarczyć wiele satysfakcji także zaawansowanym graczom, z którymi “Jekyll i Hyde” niekoniecznie może być kojarzony. 

Jakość wykonania gry nie odbiega od jej wciągającej mechaniki. Ciężka, metalowa figurka reprezentująca znacznik przemiany odbiega znacząco od kartonowych standów czy lekkich plastikowych elementów, do których zdążyły nas przyzwyczaić inne tytuł tej ciężkości. Nieduża plansza również prezentuje się znakomicie. Zastosowana paleta barw oraz szkice postaci oddają klimat starcia jakie toczy się między obydwoma bohaterami. Z jednej strony delikatny błękit Jekylla, kontrastowany jest czerwono-fioletowymi odcieniami potworności jakie niesie Mr. Hyde. W podobnym tonie utrzymano także ilustracje na kartach ciemności. Jakość wykonania bardzo pozytywnie mnie tu zaskoczyła.

“Jekyll i Hyde” to gra w której świetnie działa asymetryczność, a napięcie rośnie wraz z postępem rozgrywki. Każda ze stron musi tu dobrze zaplanować poszczególne rundy i obrać taktykę aby spełnić swój cel. Rozstrzygnięcie zawsze praktycznie przyjdzie w 3. rundzie, a wynik pozostaje niewiadomą do ostatnich chwil. Być może różnice między stronami nie są tutaj dramatycznie, jednak odmienność naszych celów jest wyczuwalna. Styl rozgrywki i nasza taktyka musi więc być dostosowana do tego czy kierujemy doktorem, czy jego alter ego.

Z wad można tu wskazać oporne zasady, które na początku dość ciężko zapamiętać i sprawnie się po nich poruszać. Reguły wymiany kart, zdobywania lew, czy działania kolorów mogą się wydać mało intuicyjne i topornie skonstruowane, jednak po przebrnięciu kilku rozgrywek zaczniemy nabierać w nich wprawy. Mniej odporni mogą po napotkaniu na początkowe trudności szybko się odbić, jeśli jednak nie ulegniemy zniechęceniu, to szybko nauczymy się swobodnie poruszać w tym tytule.

“Jekyll i Hyde” to niemałe zaskoczenie jakie kryje się w drobnym pudełku. Bardzo dobre, klimatyczne wykonanie połączone z głęboką i wymagającą rozgrywką. Asymetryczny pojedynek, do którego należy podchodzić bardzo świadomie, a zarazem rozegrać kilka razy jeśli chcemy dobrze opanować zasady. Polecam fanom 2-osobowych utarczek, jak i tym, którzy chcą spróbować czegoś niebanalnego, a zarazem szybkiego do ogrania.

Grę kupisz tutaj:

Do kogo adresowane?

Wielbicieli rozgrywek 2-osobowych. Szukających tytułu asymetrycznego i z większą głębią.

Niezwykle udane i bardzo klimatyczne. Szczególną uwagę zwraca metalowy znacznik przemiany czy projekt planszy.

Interakcja bazująca na zdobywaniu lew i przewidywaniu zagrań przeciwnika.

Tytuł wyłącznie dla 2 graczy.

Regrywalność może szwankować po większej liczbie rozgrywek, jednak gra każdą ze stron wymusza nieco inną taktykę, co może przedłużyć żywotność gry.

Losowość jedynie w dociągu kart na początku każdej rundy.

Plusy:

  • Dobrze działająca asymetria;
  • Niebanalne wyzwanie dla 2 graczy;
  • Wzorowe wykonanie;

Minusy:

  • Dość ciężko wdrożyć się w rozgrywkę;

Za udostępnienie egzemplarza do recenzji dziękuję wydawnictwu Nasza Księgarnia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *