Karciane Recenzje

Parada Bohaterów

Recenzja gry “Hero Realms”

Data wydania: 2021
Liczba graczy: 2-4
Czas gry: ok. 20 min
Sugerowany wiek: 12+
Wydawca: IUVI GAMES
Główne mechaniki: budowanie talii

Mechanika budowania talii to jeden z najprostszych, a zarazem najprzyjemniejszych systemów w grach planszowych. Potwierdzić to mogą sukcesy takich tytułów jak “Brzdęk”, “Aeons End”, czy “Dominion”. Ten ostatni niejako spopularyzował wspomnianą mechanikę. Czy mając w swoim portfolio grę pokroju “Star Realms” jest sens wypuszczać na rynek bliźniaczo podobny tytuł, tyle że w innym klimacie?

“Hero Realms” to odziedziczony po wydawnictwie Games Factory tytuł, które pod swoje skrzydła wzięła prężnie rozwijająca się marka IUVI Games. Gra jest typowym deckbuilderem z dużą dawką negatywnej interakcji. Każdy z graczy pozyskuje do swojej talii coraz potężniejsze karty akcji i czempionów, które zapewniają mu unikatowe kombosy. W grze dostępne są karty z 4 frakcji: Gildia zrzesza bankierów i skrytobójców, którzy zapewnią odpowiednie finansowanie i z łatwością wyeliminują czempionów przeciwnika; Kult Nekrosa to czciciele demonów, a ich główną cechą jest poświęcanie nieprzydatnych kart; Imperium stanowi najlepiej wyszkolony trzon militarny, a jego magowie pozwolą nam odzyskać utracone punkty życia; ostatnią frakcją są Dzicy, wśród których znajdziemy najrozmaitsze bestie, ich moce zmuszą przeciwnika do odrzucenia kart z ręki, zanim zostaną zagrane.

Karty poszczególnych frakcji w "Hero Realms"
Karty poszczególnych frakcji w “Hero Realms”

Gra posiada kilka trybów rozgrywki w zależności od liczby graczy. W tym podstawowym możemy bez ograniczeń atakować się nawzajem, a tury rozgrywane są zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Istnieje także możliwość rozegrania starcia drużynowego w układzie 2 na 2. Każdy z uczestników otrzymuje taką samą startową talię, składającą się z kart monet i 2 kart zadających drobne obrażenia. Początkowy zasób życia wynosi 50 dla wszystkich, a zaznaczany jest za pomocą 2 kart w kolorze gracza. W miejscu dostępnym dla wszystkich rozstawiamy rynek składający się z 5 odkrytych kart z talii głównej. Obok niego umieszczamy stos kart ognistych klejnotów, które mogą zostać nabyte na normalnych zasadach.

Karty z początkowej talii i licznik życia
Karty z początkowej talii i licznik życia

W swojej kolejce dobieramy i zagrywamy 5 wierzchnich kart z naszej talii. Dzięki symbolom monet na kartach będziemy mogli nabywać potężniejsze karty z rynku, a czerwone znaczniki walki pozwolą nam zaatakować przeciwników. Karty Imperium posiadają zielone ikonki, które dodatkowo podreperują nasze zdrowie. Po zagraniu, wszystkie karty z naszej ręki, jak i nowo nabyte, trafiają na stos kart odrzuconych. Wyjątkiem są czempioni, którzy zostają na stole do momentu ich wyeliminowania. Część z nich posiada cechę strażnik, dzięki której będziemy chronieni przed atakami wrogów, tak długo, jak długo karta z tą cechą znajduje się w naszym obszarze gry. Istotną cechą jest zdolność sojuszu, która reprezentowana jest na kartach za pomocą znacznika danej frakcji. Jeśli w swojej turze zagraliśmy inną kartę z tej samej frakcji, to możemy posłużyć się zdolnością sojuszu, w skutek czego możemy generować potężne kombosy.

Rynek wraz z talią ognistych klejnotów
Rynek wraz z talią ognistych klejnotów

Karty czempionów

Zaletą “Hero Relms” jest na pewno prostota tego tytułu. Nieskomplikowane zasady niosą tu proporcjonalnie dużo więcej frajdy, niż wysiłku, który musimy włożyć w nauczenie się rozgrywki. Gra toczy się niezwykle dynamicznie, a każde kolejne rozdanie budzi emocje i niepewność, co do tego jaki układ kart wylosujemy. Nie da się ukryć, że dużą rolę odgrywa tu losowość, jednak to od nas zależy jaki kształt przybierze nasza talia. Czy będziemy więcej inwestować w karty tej samej frakcji, czy też zdecydujemy się na totalny miszmasz i skorzystamy z mocy wszystkich stronnictw w grze, ryzykując rzadsze uaktywnianie zdolności sojuszu.

Graficznie tytuł trzyma całkiem wysoki poziom. Każda z frakcji ma swój indywidualny charakter, który podkreślono na kartach. Klimat fantastyki wylewa się z każdej karty, a nasz stół zasypią wszelkiej maści stwory, wojownicy, magowie, czy rycerze. Twórcy postarali się, aby poza jasnym oznakowaniem kart i wyraźną symboliką, nie zabrakło tutaj ciekawych ilustracji. Warto też nadmienić, że do dyspozycji otrzymujemy bardzo obszerne pudełko, które bez problemu pomieści dodatkowe talie, którymi można uzupełnić zestaw podstawowy. To co można wytknąć na minus w wykonaniu, to czarne krawędzie kart, które przy wielokrotnym tasowaniu mogą bardzo szybko zostawiać ślady zużycia – przy zakupie gry dorzućcie do koszyka pakiet koszulek premium.

To co można jeszcze wytknąć “Hero Realms” to fakt, że praktycznie w całości naśladuje “Star Realms”. Jeśli więc ktoś posiada gwiezdną wersję tego deckbuildera, to właściwie może nie mieć powodu, aby nabywać wersję fantasy. Da się dostrzec drobne zmiany, a największymi są zapewne możliwość gry do 4 osób i dużo lepiej zaprojektowane karty-liczniki życia. Są to jednak mało znaczące detale, które nie zmieniają, ani głównej mechaniki, ani trzonu rozgrywki. 

Trzeba to otwarcie powiedzieć “Hero Realms”, podobnie jak jego kosmiczny bliźniak, serwuje nam to co najlepsze w deckbuilderach i opakowuje to w dziecinnie proste zasady. Rozgrywka jest bardzo dynamiczna, lekka, a budowanie swojej talii i tworzenie kolejnych kombosów niezwykle satysfakcjonujące. Można powiedzieć, że podano nam bardzo apetyczne danie, którym delektujemy się z każdym kęsem, a właściwe z każdym rozdaniem. Ja tytuł ten bardzo polecam i z miłą chęcią usiądę do każdej kolejnej rozgrywki. 

Grę kupisz tutaj:

Do kogo adresowana?

Do amatorów prostych i szybkich karcianek, do których błyskawicznie włączymy nowych graczy, a które dostarczą wiele emocji. Fani klimatów fantasy znajdą tu smaczki dla siebie, choć są one drugorzędne. Absolutny must have dla fanów deckbuilderów.

Ciekawie i klimatycznie wykonane grafiki na kartach, każda z frakcji wyraźnie wyszczególniona, a symbole na kartach jasne i czytelne. Krawędzie kart niestety szybko się przecierają.

Tytuł oferuje mnóstwo negatywnej interakcji pomiędzy graczami.

Gra bardzo dobrze się skaluje. Dobrze podchodzi w formule 1 na 1, ale również w pełnym składzie graczy.

Dość duża, z racji liczby dostępnych kart, możliwości tworzenia układów i kombosów.

Losowość stosunkowo duża związana z tasowaniem i dobieraniem kart.

Plusy:

  • Banalnie proste i łatwe do wyjaśnienia zasady;
  • Dynamiczna i emocjonująca;
  • Ciekawe grafiki na kartach i klimat fantasy;
  • Obszerne pudełko na dodatkowe talie;

Minusy:

  • Czarne krawędzie szybko się przecierają;
  • Bez większych zmian w stosunku do “Star Realms”;

Za udostępnienie egzemplarza do recenzji dziękuję sklepowi 3Trolle

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *