Dla 2 graczy Recenzje Strategiczne

Veni, Vidi, Vici

Recenzja gry planszowej “Cezar”

Data wydania: 2024
Liczba graczy: 1-2
Czas gry: ok. 20 min
Sugerowany wiek: 12+
Wydawca: Nasza Księgarnia
BGG: Cezar

Główne mechaniki: kontrola terenów

“Cezar” to kolejna po “Syndykacie Zbrodni” gra od Naszej Księgarni, która skupia się na “przepychankach” na planszy i wyrywaniu sobie terenów. Strategiczna walka o dominację, tym razem ubrana została w szatki historyczne i przeniesiona do roku 49 p.n.e. gdzie Juliusz Cezar i Pompejusz Wielki toczą wojnę domową. Czy warto poświęcić te 20 min na strategiczne rozkminy?


Ogólny zarys

W grze wcielimy się w jednego z dwóch genialnych wodzów starożytnego świata – Juliusza Cezara lub Pompejusza Wielkiego. Za pomocą naszych legionów będziemy podbijać kolejne prowincje Imperium, a także zyskiwać korzyści które umocnią naszą władzę i sprawią, że to my ostatecznie zapanujemy nad Rzymem. Ile potrzeba żeby podbić Imperium? Jakieś 20 minut.


Zasady i Rozgrywka

Każdy z graczy losuje 2 znaczniki legionów i trzyma za zasłonką w tajemnicy przed przeciwnikiem. Dodatkowo tworzymy pulę władzy umieszczając w niej wszystkie znaczniki władzy. W swojej turze będziemy wysyłać legiony na planszę zgodnie z pasującym oznaczeniem (statek, tarcza lub miecz). Wyjątkiem są żetony z wieńcem laurowym, mogą zostać umieszczone na dowolnym pustym polu. Znaczniki kładziemy tak, aby ich linia pokrywała się z granicą na mapie. W skutek tego siła żetonu będzie wpływać oddzielnie na każdą z 2 prowincji. Jeśli dołożony żeton był ostatnim otaczającym daną prowincję, ustala się kto ma większą siłę i ten gracz umieszcza znacznik władzy na żółtym polu. Dodatkowo strona, która wysłała swój żeton jako ostatnia zdobywa żeton korzyści, który musi wykorzystać do końca tury. Ostatnim krokiem jest wylosowanie z woreczka kolejnego legionu. Po tym następuje tura przeciwnika.

Gra toczy się do momentu, w którym jeden z graczy wykorzysta wszystkie znaczniki władzy lub nie ma możliwości wysłania legionu na planszę. W tym pierwszym wypadku zostaje on natychmiast zwycięzcą, w przypadku drugiej opcji ponosi porażkę.  


Recenzja i Podsumowanie

“Cezar” to rzeczywiście gra, która zajmie nam ni mniej, ni więcej 20 minut. Czy to jedyna jej zaleta? Otóż nie! Tytuł ma faktycznie stosunkowo duży potencjał na taktyczne rozkminy i kombinowanie. Do gry możemy podejść jak do pojedynku szachowego, a to może nieco wydłużyć czas trwania, jeśli wolicie bardziej się zaangażować. Podoba mi się fakt, że oddzielono tutaj zdobycie żetonu korzyści, od zajęcia prowincji. Możemy więc walczyć o dominację i starannie dokładać żetony lub też uderzyć szybciej i zgarnąć kilka bonusów, które osłabią przeciwnika. 

Dodatkową zasadą jest tutaj to, że jeśli zdobędziemy sąsiadujące ze sobą prowincje, to możemy dołożyć dodatkowy znacznik władzy, co przybliży nas do zwycięstwa. Jest to kolejna rzecz, która wpływa pozytywnie na taktyczny aspekt rozgrywki i może niejako determinować nasze decyzje co do podboju. Warto także interesować się żetonami Senatu, bowiem te również pozwolą nam szybciej zejść z naszych znaczników władzy.

Gra ma proste zasady i tym też chwali się wydawca reklamując ten tytuł, jednak instrukcja na pierwszy rzut oka wydała mi się strasznie pogmatwana, a niektóre ustępy musiałem przejść kilka razy żeby upewnić się, że dobrze zrozumiałem daną zasadę. Na szczęście sporo też tutaj ilustrowanych przykładów co pozwala nam szybciej usystematyzować wiedzę niezbędną do rozegrania potyczki. 

“Cezar” to nieduży tytuł i wydaje mi się, że na dłuższą metę może być mocno powtarzalny i ciężko będzie do niego wracać. To zdaje się największy problem tej gry. Niby za każdym razem możemy poprowadzić rozgrywkę w inny sposób, jednak mamy wrażenie, że każda kolejna potyczka jest podobna do poprzedniej. W grze dodano dodatkowe warianty dorzucające żetony trucizny, czy wsparcia, jednak nie są to elementy mocno odświeżające rozgrywkę.

“Cezar” to niewielka, jednak mocno taktyczna, a zarazem szybka pozycja, którą rozegramy bez problemu na dłuższej przerwie na lunch.  Zasady są logiczne i nie ma tu żadnych udziwnień, co pozwala cieszyć się grą bez ciągłego zerkania do instrukcji. Problemem wydaje mi się wspomniana regrywalność i na dłuższą metę nie widzę, żeby tytuł mógł często lądować na stole. Jeśli jednak szukacie przepychanek na planszy z klimatycznym nawiązaniem do starożytnego Rzymu, to polecam przetestować, gdyż stanowi ciekawe wyzwanie dla graczy. 

Grę kupisz tutaj:

Do kogo adresowane?

Fanów przepychanek na planszy, a także szybkich potyczek dla 2 graczy z zacięciem historycznym.

Ładnie wykonana plansza z wyraźnie oznaczonymi polami i granicami. Dobrej jakości zasłonki z malowniczymi frontami i krótko opisanymi żetonami. Znaczniki władzy i legionów mogą się wycierać jeśli gra będzie częściej używana.

Interakcja negatywna skupiona na kontroli obszarów.

Tytuł przeznaczony wyłącznie dla 2 graczy.

Mam tu duży problem. Niby rozgrywka toczy się inaczej za każdym razem, lecz mamy wrażenie, że są one bardzo podobne przez co może się dość szybko znudzić.

Losowość opierająca się na dociągu żetonów legionów z woreczka, która tutaj urozmaica rozgrywkę.

Plusy:

  • Stosunkowo dużo taktycznych rozkminek;
  • Dobrze dobrana mechanika do tematyki;
  • Pojedyncze posiedzenie możemy rozegrać bardzo szybko;

Minusy:

  • Początkowe problemy z instrukcją;
  • Może się dość szybko ograć;

Za udostępnienie gry do recenzji dziękuję wydawnictwu Nasza Księgarnia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *